Honey and Clover

Dziś znów notka z opinią o anime – o anime, które jakiś czas temu mnie zachwyciło i sprawiło wiele radości.

Honey and Clover sezon pierwszy i dwa specjale: to jest to, czego mi było trzeba. Obyczajowa seria z bardzo sympatycznymi (i świetnie wykreowanymi) bohaterami w wieku studenckim i postudenckim (co jednak jest wyjątkiem w anime) – są to mieszkańcy jednej stancji i ich wspólni znajomi oraz zaprzyjaźniony profesor (wszyscy z ichniejszego ASP). Akcja dzieje się na przestrzeni kilku lat i obejmuje standardowe punkty orientacyjne (wakacyjne wycieczki, festiwale, Boże Narodzenie, egzaminy), jednak nie w typowo szojkowym ujęciu, co jest ważne: w szojkach często ma się wrażenie, że to właśnie te elementy popychają fabułę do przodu, dostarczają materiału do „wydarzeń”; tu są one jakby tłem, dzieją się, ale bez odczucia, że te wydarzenia są całym światem dla bohaterów.

Problematyka dotyczy natury ogólnorozwojowej (jestem studentem i nie mam co jeść; spóźnię się na zajęcia, jeśli mnie nikt nie obudzi; kończę studia i wciąż nie wiem, co chcę w życiu robić; kończę studia i wiem, co chcę dalej robić, ale to nie sprosta oczekiwaniom innych; nie mogę znaleźć pracy; chcę zmienić pracę etc.), jak i uczuciowej (jest kilka miłosnych wielokątów).

Pomimo poważnych rozważań i problemów, anime jest bardzo pogodne. Jest też humor, polegający głównie na przerysowaniu i ocierający się o absurd. Dużo humoru 🙂 Do mnie na szczęście on trafia, momentami wprost tarzałam się po podłodze.

Bohaterom można pozazdrościć łączącej ich relacji. Bywa skomplikowanie, ale przyjacielsko. Bez patetycznych gadek, ale z odpowiednim sentymentalizmem i porcją mądrości życiowych.

Alkohol leje się strumieniami. A pierwszy opening na długo zapada w pamięć.

Ogólnie polecam. Jest zabawnie, ale i poważnie, na szczęście bez dram.

Honey and Clover seria druga: wbrew przewidywaniom, kontynuacja trochę różni się od poprzedniego sezonu. Wciąż pojawiają się komediowe elementy, lecz ogólnie jest dużo bardziej poważnie; całość sprawia wrażenie słodko-gorzkiej opowieści.

Pod względem fabularnym anime zmierza do zakończenia, tzn. bohaterowie podejmują ostateczne (przynajmniej na ten moment) decyzje w kwestiach zawodowych oraz porządkują sprawy uczuciowe, co wiąże się z ukazaniem różnych wahań, uczuć odwzajemnionych i nie etc.

Lata studenckie minęły, więc i alkoholu leje się mniej. Początkowo, gdy bohaterów łączyły studia i (częściowo) wspólne mieszkanie, stanowili zgraną paczkę i prowadzili typowe studenckie życie. Jednak przez to, że byli w różnym wieku i różnie przebiegała ich edukacja, w drugiej serii mocno rzuca się w oczy, jak ich drogi rozchodzą się. Pracujący skupiają się na pracy i rozwoju karier (przeważnie z dala od Alma Mater), studiujący na zakończeniu studiów i znalezieniu pracy. Każdy idzie własną drogą i coraz trudniej znaleźć czas, w którym wszyscy mogliby się spotkać. Nie ukrywam, że moim zdaniem jest to bardzo realistycznie ukazane – i jestem tym zachwycona, a jednocześnie wzbudza to we mnie sentymentalne odczucia, bo w końcu znam taki przebieg zdarzeń z autopsji.

Duży plus również za to, że bohaterowie dorastają. Najbardziej widoczne jest to w przypadku Takemoto i Hagu, ale dotyczy wszystkich postaci.

Kolejny plus za insert songi – niepozorne, ale bardzo klimatyczne. I za zmiany fryzur, i za opaleniznę.

Anime oceniam bardzo wysoko i cieszę się, że sięgnęłam po nie w wieku postudenckim, gdy na przedstawione wydarzenia mogłam spojrzeć już z perspektywy własnych doświadczeń. Oby takich serii więcej.

 

9 uwag do wpisu “Honey and Clover

  1. O, akurat mam przed sobą czalendż obyczajówkowy, chyba wiem, co do niego wykorzystam 😀 Zainteresowałam się tą serią po samym opisie (w sensie raz nie licealiści ;p), po tym, co piszesz, wygląda na to, że słusznie, brzmi bardzo realistycznie i sympatycznie. Jak tylko trochę ogarnę zeszły sezon biorę się do oglądania ^^

    Polubione przez 1 osoba

Skomentuj

