Hellsing vs. Hellsing – Day 5/2016

12 Days of Anime /2016/ – Day 5

 

alucardPodobnie kultowy jak Death Note był dla mnie Hellsing, owiana legendą opowieść o real vampires that don’t sparkle. W tym przypadku nie miałam jednak oporów, żeby obejrzeć anime przed zapoznaniem się z mangowym pierwowzorem, wahałam się za to, po którą adaptację sięgnąć najpierw: czy chronologicznie, czy dać pierwszeństwo tej z fabułą zgodną z mangą. Wygrała opcja pierwsza, ale z perspektywy czasu stwierdzam, że nie miało to większego znaczenia, bo – przynajmniej dla mnie – nie fabuła była w tej serii najważniejsza. Teraz jak przez mgłę pamiętam, co się tam w zasadzie działo w tych końcówkach, w jednej byli jacyś kosmici, w drugiej naziści i morze krwi zalewające Londyn – i tyle jestem w stanie wygrzebać z zakamarków mózgu. Za to nastrój serii siedzi mi w głowie do dziś 😀

Patrząc na moje oceny na filmwebach i MALach, widzę, że obie wersje dostały podobną lub nawet taką samą liczbę punktów. Czym więc się w mojej opinii różniły i jak je zapamiętałam?

Pierwsza adaptacja, Hellsing z lat 2001-2002, utknęła mi w głowie jako bardziej klimatyczna, do czego w dużej mierze przyczyniła się muzyka, kojarząca się z bluesem. Zdecydowanie bardziej podobała mi się też kreska – bo niby obie na podstawie tej samej mangi i odwzorowujące ten sam styl, a jednak się różniły.

Druga adaptacja, Hellsing Ultimate z lat 2006-2010, na pewno miała lepsze zakończenie (bardziej spójne z całością). Podobała mi się także długość odcinków: pięćdziesięciominutowe seanse pozwalały wkręcić się w akcję i zatopić w tym odjechanym świecie przedstawionym. W zestawieniu z poprzednim Hellsingiem mniej przypadła mi gustu kreska, raziły też w oczy komputerowe wstawki. Muzyka, choć dobra, już nie miała w sobie tego „czegoś”, była bardziej klasyczna niż bluesowa i jak dla mnie nie tworzyła tak dobrego klimatu jak poprzedniczka. Przeszkadzało mi też łopatologiczne wyjaśnianie: Organizacja Hellsing to ble ble ble, ghule to ble ble ble etc., tylko nie wiem, czy wynikało to ze znajomości tych faktów z poprzedniej serii, czy faktycznie raził mnie sposób ich zaprezentowania.

Trudno mi więc było ocenić, która adaptacja jest lepsza, a koniec końców seria w mojej głowie zakorzeniła się jako ta, która „postaciami stoi” – bo nie oglądałam jej z ciekawości, co stanie się dalej, ale by zobaczyć bohaterów, b o h a t e r ó w, bo-ha-te-rów, bo to genialne postacie 😀

 

Kraków, 17 grudnia 2016

3 uwagi do wpisu “Hellsing vs. Hellsing – Day 5/2016

  1. Nigdy nie obejrzałam nawet odcinka Hellsinga w całości, któregokolwiek. Nie, że hejcę, wręcz przeciwnie – ale mnie jakoś specjalnie nie ciągnęło. Bo miałam mango od JPFu, które uwielbiam i które zupełnie mi wystarczy. Z tego co widzę, z Drifters będzie podobnie, bo poprawne tłumaczenie Crunchyrolla nie może się równać z naprawdę starannym i fantastycznym JPFu.
    Szkoda tylko, że Hirano tak nieregularnie rysuje i czekanie na nowe tomy Hellsinga było katorgą, a teraz taka sama się kroi z Driftersami 😐

    Lubię to

    • To ja po obejrzeniu miałam problem z mangą. Anime mi się podobało, więc kupiłam tomik na próbę, ale jakoś nie siadło, brakowało mi w nim… muzyki, która tworzyłaby ten specyficzny klimat 😉 Przy drugim podejściu kilkanaście miesięcy później już było lepiej i nawet stwierdziłam, że fajno by było mieć całość, ale na stwierdzeniu się skończyło.
      O Drifters się nie wypowiadam, widziałam ino dwa odcinki, do reszty mnie na razie nie ciągnie, choć opinie zbiera dobre. Mangi nie znam w ogóle.

      Lubię to

      • a, fakt, nawet ludzie hejterzący tę pierwszą serię Hellsinga przyznają, że muzykę miał świetną. Kiedyś miałam piosenkę z czołówki na ulubionej playliście 🙂
        Drifters to bardziej moja bajka, bo Postaci Historyczne i z dużym naciskiem na Sengoku – Hellsing był bardziej o postaciach fikcyjnych.

        Polubione przez 1 osoba

Skomentuj

