Książka i Róża

11169882_10153488221939505_2735024543924885571_nKiedy wszystko inne zawiedzie, dajcie za wygraną i idźcie do biblioteki.

Stephen King

Taką oto „wróżbę” znalazłam w ciasteczku z wróżbą, które dostałam z okazji Światowego Dnia Książki i Praw Autorskich obchodzonego 23 kwietnia. W wielu miastach z tej okazji organizowane są różne akcje promujące czytelnictwo, a w Małopolsce odbywają się Małopolskie Dni Książki „Książka i Róża”, trwające dwa lub trzy dni. Do akcji mogą włączyć się biblioteki i księgarnie z całego województwa, przygotowując atrakcje dla czytelników, a w przypadku tych drugich – obniżając ceny książek o 10 % i obdarowując klientów różą.

Pomysł połączenia książki i róży przywędrował z Katalonii (jak i sam Dzień Książki). 23 kwietnia obchodzone jest tam święto narodowe związane z jej patronem, świętym Jerzym. Według legendy męczenniki ten zabił smoka terroryzującego królestwo i uratował w ten sposób księżniczkę. Krew z zabitej bestii zabarwiła rosnące nieopodal róże, a święty Jerzy przed odejściem zerwał najpiękniejszy kwiat i podarował ocalonej dziewczynie. Na pamiątkę tych wydarzeń 23 kwietnia obdarowywano kobiety czerwonymi różami, a one odwzajemniały się mężczyznom książkami.

Jak na bibliofila przystało, nie mogłam przegapić tego święta. I choć nie zawitałam do żadnej księgarni, zostałam obdarowana różami i wzbogaciłam swoją biblioteczkę: wybrałam się na wymianę książek (Drugie Życie Książki) oraz na kiermasz książek wycofanych z biblioteki wojewódzkiej.

Zdjęcie0357Zdjęcie0354

 

Skomentuj

