Girls und Panzer t. 1

Czołgistki w mundur(k)ach szkolnych

Girls und Panzer Girls und Panzer Projektu i Ryohichiego Saitaniyi – recenzja tomu 1

 

Girls-und-Panzer-1Sięgnęłam po ten tytuł, będąc przekonaną, że nie trafi on w mój gust – i faktycznie tak się stało. Girls und Panzer kusi czytelników ciekawym pomysłem, a potem rozczarowuje zmarnowanym potencjałem. Na pierwszych stronach mangi poznajemy, czym jest ścieżka jazdy pancernej (fikcyjny sport, który uprawiają bohaterki) – mianowicie jest to tradycyjna sztuka walki dla dziewcząt, która pomaga im kształtować cnoty niezbędne młodym damom, a polega na obsługiwaniu prawdziwych czołgów.

Pomysł, jak pisałam, ciekawy: zestawienie potężnych, ciężkich, metalowych maszyn, kojarzących się z typowo męskim zajęciem, z łagodnymi, delikatnymi, dobrze wychowanymi dziewczynami dawało nadzieję na coś świeżego i nietypowego. Osobiście liczyłam też, że ten kontrast pomiędzy tym, czym się bohaterki interesują, a faktem, że ma ich to przygotować do bycia „cnotliwymi pannami”, zostanie bardziej wykorzystany (powodem zawodu, który odczułam, może być też różnica w moim wyobrażeniu młodej damy a wyobrażeniu autorów).

W każdym razie dostajemy przeciętną historyjkę o szkolnym klubie. Wprawdzie dziewczyny uczą się prowadzić czołgi i strzelać z nich oraz biorą udział w rozgrywkach, podczas których ich zadaniem jest unieruchomienie przeciwnika, więc muszą opracowywać odpowiednie strategie, uczyć się pracy zespołowej itd., jednak to wszystko nie jest niczym więcej niż nieporywającym powtórzeniem schematu o międzyszkolnych rozgrywkach sportowych (przynajmniej tak się zapowiada).

Na początku tomu poznajemy główną bohaterkę, Yukari Akiyamę, która jest maniaczką czołgów, dlatego po rozpoczęciu nauki w liceum wstąpiła na ścieżkę drogi pancernej. W drużynie, z którą obsługuje czołg, są też trzy inne nowicjuszki oraz jedna dziewczyna z rodu czołgistów. Następnie czytamy o ich pierwszym sparingu, podczas którego klaruje się podział ról w załodze (dowódca czołgu, kierowca, ładowniczy, strzelec, radiotelegrafista), a kolejnym punktem akcji jest starcie z jedną z najlepszych szkół w kraju.

Każda z bohaterek (w tym tomie nie uświadczymy żadnego mężczyzny: akcja dzieje się w liceum dla dziewczyn) posiada charakterystyczną cechę – jedna to fanatyczka czołgów, inna jest rozgadana i trochę zboczona, kolejna to wiecznie przymulona kujonka itd. Wyraźnie widać, że takie zestawienie miało być źródłem komizmu, w moim przypadku nie przyniosło to jednak zamierzonego efektu. W zasadzie cały tomik przeczytałam bez żadnych emocji. No, może końcówka trochę mnie zaciekawiła i chciałam wiedzieć, czy wygrają.

Kreska jest przyzwoita i nie wyróżnia się niczym szczególnym. Do polskiego wydania raczej nie mam uwag. Onomatopeje, jak to u Studia JG, polsko-japońskie, błyszcząca, kolorowa obwoluta ze spisem treści na skrzydełku, biało-różowa okładka pod spodem, kolorowe strony, a na końcu opisy czołgów, których używają bohaterki – tak pokrótce wygląda tomik.

Podsumowując: wydanie w porządku, choć sama manga średnia. Przyciąga ciekawym pomysłem, ale już wykonanie nie sprawia, że nie można doczekać się dalszego ciągu. Prawdopodobnie sięgnę jednak po drugi tom, ale tylko dlatego, że spacer do biblioteki mnie nic nie kosztuje.

 

Tytuł Girls & Panzer 1
Autor Girls und Panzer Projekt (scen.), Ryohichi Saitaniya (rys.)
Seria wydawnicza
Tytuł oryginalny Girls und Panzer 1
Wydawnictwo oryginalne, rok Media Factory, 2012
Kraj Japonia
Tłumaczenie Paulina Tuczapska
Miejsce i data wydania Warszawa, marzec 2014
Wydawnictwo Studio JG
Wydanie I
Strony 158
ISBN tomu 978-83-61356-91-2
ISBN serii
Format B6+ (~12,8×18,5 cm)
Okładka i inne miękka + obwoluta ze skrzydełkami
Zalecenia wiekowe wydawcy
Odbiorcy seinen (shoujo)
Gatunek / tagi szkoła, klub szkolny, sportowa, wojskowa/wojenna, komedia, współczesność
Cena okładkowa 19,90 (w tym 5 % VAT)

 

Dostęp: Biblioteka Jagiellońska

Kraków, 27 lutego 2015

 

Skomentuj

